O Nas
Dydaktyka
Przydatne

Drugie śniadanie z Pascalem.

http://www.zachowajrownowage.pl/artykul/drugie-sniadanie-z-pascalem

 

 

 

1.http://www.zachowajrownowage.pl/uploaded/up/Drugie%20%C5%9Bniadanie%20z%20Pascalem/Pascal%20drugie%20%C5%9Bniadanie.pdf

 

2. http://www.zachowajrownowage.pl/uploaded/up/Drugie%20%C5%9Bniadanie%20z%20Pascalem/Pascal%20Ciasto%20warzywne.pdf

 

3. http://www.zachowajrownowage.pl/uploaded/up/Drugie%20%C5%9Bniadanie%20z%20Pascalem/Pascal%20Sa%C5%82atka%20z%20kaszy%20jaglanej.pdf

Uczniowie unikają lekcji WF-u i zmagają się z nadwagą!

W Polsce otyłość wśród dzieci jest coraz większym problemem. Prawie pół miliona uczniów ma nadwagę lub cierpi z powodu skrzywienia kręgosłupa. Kluczem do sukcesu jest prawidłowa dieta oraz aktywność fizyczna. A jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli, coraz więcej dzieci nie chce ćwiczyć na WF-ie

Raport NIK o wychowaniu fizycznym w szkołach zwraca uwagę na absencje uczniów na zajęciach WF-u. W szkołach rośnie odsetek uczniów niećwiczących i nieobecnych na zajęciach. W raporcie czytamy, że w starszych klasach szkół podstawowych nie bierze czynnego udziału w zajęciach ok. 15 proc. uczniów, w gimnazjach 23 proc., a w szkołach ponadgimnazjalnych odsetek ten sięga 30 proc. Dzieci i młodzież jako główne powody unikania ćwiczeń wymieniały względy zdrowotne (35 proc.) oraz nieatrakcyjny sposób prowadzenia zajęć (31 proc.).

Specjaliści alarmują, że dzieci są szczególnie zagrożone otyłością, a nie ćwiczenie podczas zajęć wychowania fizycznego i siedzący tryb życia sprzyja narastaniu problemu. Dlatego już od najmłodszych lat, zarówno rodzice jak i nauczyciele powinni przekazywać najmłodszym zasady prawidłowego odżywiania i aktywnego trybu życia. Należy je wprowadzać stopniowo, ale konsekwentnie. Zbilansowana dieta, picie wody, ograniczenie słodyczy i regularne uprawianie sportu to niektóre zasady, których trzeba nauczyć dziecko.

W odpowiedzi na potrzebę upowszechniania zdrowego stylu życia wśród dzieci w wieku szkolnym powstał program edukacyjny „Porcja Pozytywnej Energii”. Skierowany jest zarówno do nauczycieli, jak i rodziców. Jego celem jest promocja zdrowego odżywiania i aktywnego stylu życia poprzez działania profilaktyczne ograniczające nadwagę i otyłość. W ramach programu uczestnicy otrzymają komplet materiałów edukacyjnych na temat wybierania wartościowych produktów spożywczych, propozycje zdrowych i smacznych posiłków a także pomysły na aktywne spędzanie czasu. Codzienna aktywność fizyczna jest szczególnie ważna dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży. Pamiętajmy, że odpowiednio zbilansowana dieta połączona z aktywnością fizyczną, nie tylko wpływa na zdrowie ale także dostarcza pozytywnej energii niezbędnej do codziennej nauki, a także sprzyja dobremu samopoczuciu.

www.dziecko.fit.pl

Nie dla zwolnień z WF!

W polskich szkołach co raz więcej dziewcząt przedstawia zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego. Uczennice wymigują się od ćwiczeń jako pretekst podając miesiączkę czy inną dolegliwość zdrowotną. Lekarze ostrzegają przed unikaniem zajęć z WF-u.

 

Wychowanie fizyczne to przedmiot inny niż pozostałe, specyficzny i ważny. O tym, jak ważny, przekonują lekarze i badacze, twierdząc, że warto w szkole robić wszystko, żeby uczniowie nie tyle byli zmuszeni, co zwyczajnie chcieli ćwiczyć. Odpowiednia dawka ruchu w młodym wieku ma duże znaczenie dla całego procesu dojrzewania. Zwolnienia z WF-u w młodości, mogą spowodować przykre skutki w przyszłości. Powodów, dla których młodzież nie ćwiczy, jest wiele. Jeśli wynika to z problemów zdrowotnych, to oczywiście ma to uzasadnienie. Czasami niechęć do WF-u wynika z kompleksów.

Nie tylko sam ruch jest ważny, ale również jego rodzaj. Nastolatki chcą cieszyć się zgrabną sylwetką zapisują się na basen lub do fitness klubu. Jednak nie przywiązują wagi do ćwiczeń w szkole i omijają zajęcia wychowania fizycznego.

Specjaliści przekonują, że jest to bardzo ryzykowne, gdyż nasz kościec, aby uzyskać pełną sprawność, wymaga odpowiedniej ilości intensywnego wysiłku, powodującego naprężenia o odpowiedniej sile. Nie można ich uzyskać pływając czy ćwicząc na rowerku w fitness klubie. Jednak podczas prawidłowo prowadzonych zajęć WF jak najbardziej się da.

Jeśli nauczyciele i rodzice będą przymykali oko na nagminne zwolnienia z wychowania fizycznego może to mieć poważne konsekwencje:

• uczniowie odzwyczajają się od regularnego ruchu
• kości i mięśnie nie rozwijają się tak, jak powinny
• w starszym wieku zwiększa się ryzyko osteoporozy

Dlaczego uczniowie nie chodzą na WF? W niechęci do ćwiczenia przeważnie tkwi jakaś ważna przyczyna, co oznacza, że uczeń chętnie chodziłby na WF, gdyby… Tę przyczynę czasem da się zdiagnozować i wyeliminować. Są jednak przypadki, kiedy uczeń swoją postawą zdaje się mówić: “nie, bo nie”. Może to być wpływ nawyków wyniesionych z domu, preferowanymi sposobami spędzania wolnego czasu przed telewizorem lub komputerem. Czasem odzywa się specyficzna środowiskowa “moda” na niechodzenie na WF Niećwiczący mogą posiedzieć na ławce, pogadać, pobawić się telefonami.

Czasami uczeń ostentacyjnie nie chodzi na lekcje, a poza szkołą uprawia różne, często modne, ekskluzywne dyscypliny sportu. Przyczyną bywa też chęć poświęcenia jak największej ilości czasu na naukę, również kosztem WF-u. Liczba niećwiczących zwiększa się przed ważnym sprawdzianem lub maturą. Innym zwyczajnie nie chce się ćwiczyć, choćby lekcje były urozmaicone do granic możliwości. Jeszcze innym nie chce się dźwigać stroju, nie lubią się męczyć, wolą później przyjść do szkoły albo wcześniej z niej wrócić, jeśli tylko to możliwe. Takie osoby po latach żałują, że w odpowiednim czasie nie zadbały o swoją kondycję fizyczną. W dorosłym życiu zmagają się z otyłością, chorobami układu krążenia, kręgosłupa, lub nie są w stanie wejść bez zadyszki na 3. piętro.

Pamiętajmy, że w lekcjach wychowania fizycznego ważne jest, żeby nie tyle wbić uczniowi do głowy określoną wiedzę czy wyuczyć umiejętności, ile wypracować i utrwalić odpowiednią postawę życiową, która będzie procentować w dalszym życiu. Właśnie dlatego daleko ważniejsze od osiągnięć sportowych dziecka, medali, zwycięstw w turniejach i pobijaniu rekordów jest odnajdywaniu przyjemności w uprawianiu sportu, nawet tylko rekreacyjnie. Tak by uczeń, po skończeniu szkoły, nadal czul potrzebę aktywności fizycznej.

www.dziecko.fit.p

WSKAŹNIKI BMI I NOMOGRAM

WSKAŹNIKI BMI I NOMOGRAM

 

Metodą, dzięki której można kontrolować masę ciała, jest obliczanie tzw. wskaźnika masy ciała – BMI (ang. Body Mass Indeks). Gdy wartość wskaźnika BMI jest wyższa od 25 mówimy o nadwadze; gdy przekracza 30 mamy do czynienia z otyłością

 

 

 

 

Nomogram do oceny masy ciała

 

 

 

 

 

Właściwą masę ciała ocenia się na podstawie nomogramu – wykresu, na którym na osi Y odkłada się wzrost,

a na osi X masę ciała. Z punktów odpowiadających wzrostowi i masie ciała osoby badanej wyprowadza się linie. Punkt ich przecięcia wyznacza ocenę proporcji masy do wysokości ciała danej osoby.

 

ZAPOTRZEBOWANIE KALORYCZNE ORGANIZMU

ZAPOTRZEBOWANIE KALORYCZNE ORGANIZMU

 

WARTOŚCI ODŻYWCZE W PRODUKTACH

WARTOŚCI ODŻYWCZE W PRODUKTACH

 

Produkty białkowe, wartość odżywcza, w 100g produktu:

  • Jaja kurze całe – 12,5g białka, 9,7g tłuszczu, 0,6g węglowodanów, 139kcal,
  • Filet z kurcz. b/s – 21,5g białka, 1,3g tłuszczu, 0g węglowodanów, 99kcal,
  • Łosoś świeży – 19,9g białka, 13,6g tłuszczu, 0g węglowodanów, 201kcal,
  • Twaróg tłusty – 17,7g białka, 10,1g tłuszczu, 3,5g węglowodanów, 175kcal,
  • Orzechy włoskie – 16g białka, 60,3g tłuszczu, 11,5g węglowodanów, 6,5g błonnika, 645kcal,

 

  Produkty węglowodanowe, wartość odżywcza, w 100g        produktu:

  • Ryż brązowy – 7,1g białka, 1,9g tłuszczu, 68,1g węglowodanów, 8,7g błonnika, 344kcal,
  • Kasza gryczana – 12,6g białka, 3,1g tłuszczu, 63,4g węglowodanów, 5,9g błonnika, 336kcal,
  • Makaron pełnoz. – 15,2g białka, 1,3g tłuszczu, 68g węglowodanów, 6,2g błonnika, 345kcal,
  • Płatki owsiane – 11,9g białka, 7,2g tłuszczu, 62,4g węglowodanów, 6,9g błonnika, 366kcal,
  • Otręby pszenne – 16g białka, 4,6g tłuszczu, 19,5g węglowodanów, 42,4g błonnika, 185kcal,
  • Chleb pszenny pełnoz. – 12,1g białka, 2,4g tłuszczu, 55,9g węglowodanów, 6,55g błonnika, 361,4kcal,

 

 Owoce krajowe, wartość odżywcza, w 100g wybranych  produktów (zawartość  białka i tłuszczu poniżej 1g):

 

  • Jabłko – 10,1g węglowodanów, 2g błonnika, 46kcal,
  • Gruszka – 12,3g węglowodanów, 2,1g błonnika, 54kcal,
  • Kiwi – 11,8g węglowodanów, 2,1g błonnika, 56kcal,
  • Maliny – 5,3g węglowodanów, 6,7g błonnika, 29kcal,
  • Porzeczki średnio – 6,5g węglowodanów, 7,1g błonnika, 33kcal,
  • Truskawki – 5,4g węglowodanów, 1,8g błonnika, 28kcal,
  • Winogrona – 16,1g węglowodanów, 1,5g błonnika, 69kcal,
  • Arbuz – 8,1g węglowodanów, 0,3g błonnika, 36kcal,

 

  Warzywa krajowe, wartość odżywcza, w 100g wybranych  produktów (zawartość  tłuszczu poniżej 1g):

  • Marchew – 1g białka, 5,1g węglowodanów, 3,6g błonnika, 27kcal,
  • Ogórek – 0,7g białka, 2,4g węglowodanów, 0,5g błonnika, 13kcal,
  • Rzodkiewka – 1g białka, 1,69g węglowodanów, 2,5g błonnika, 14kcal,
  • Sałata – 1,4g białka, 1,5g węglowodanów, 1,4g błonnika, 14kcal,

 

 

 

 

[ Cookies - info ]Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )